اخبار و تازه ها
آموزش نظم به کودکان
آموزش نظم به کودکان
تربیت درست کودک یکی از چالش‌های بزرگ والدین است. از طرفی کودک باید رفتارهای درست و غلط را یاد بگیرد و به اصطلاح منضبط شود. والدین نیز نمی‌خواهند با سختگیری شدید به روحیه کودکشان آسیب بزنند.
تقویت مهارت گوش دادن در کودکان
تقویت مهارت گوش دادن در کودکان
گوش دادن یکی از مهارت های اصلی و سرنوشت ساز برای کودکان است

Feed
1397/01/20 16:22

نحوه آموزش رفتار به کودک نوپا

آموزش رفتار به کودکان نوپا کار راحتی نیست و بهتر است برای این نوع آموزش سن کودکان را ملاک قرار ندهیم زیرا حتی بچه هایی که قادر به صحبت کردن نیز نیستند می آموزند چگونه با استفاده از دستانشان ارتباط برقرار کنند و مفاهیم و درخواست های خود را منتقل نمایند. بهتر است بدانید کودکان بین 2 تا 4 سال دوره سنی سرنوشت سازی را برای یادگیری مفاهیم ابتدایی می گذرانند. در ادامه به ارائه چند نمونه راهکار برای آموزش رفتار ها به کودکان می پردازیم:

ابتدا سعی کنید معنی سه جمله لطفاً، متشکرم و معذرت می خواهم را به بچه ها بفهمانید و بعد از آن جملات دیگری را به آن ها اموزش دهید. کودکانی که قادر به صحبت کردن نیستند به کمک کمی یادگیری زبان نشانه  بهتر می تواند معنی این جملات را درک کند. مثلا وقتی می خواهید از کلمه لطفاً استفاده کنید همزمان علامت آن را با حرکات بدن به تصویر بکشید، این کار موجب ماندگاری بهتر علامت ا در ذهن آن ها و همچنین تقویت جملات شفاهی آن ها می شود. بعد از این تمرین کودک می فهمد که چگونه بدون گفتن کلمه لطفاً درخواسشت خود را با ادای این کلمه بیان کند.  

به آموزش رفتار خود پایبند باشید :

 یعنی زمانی که رفتاری را معرفی می کنید به آن پایبند باشید و آن ویژگی و خصلت را چندین بار در روز آموزش داده و تمرین نمایید و آن را بخشی از رفتار فردی نمایید. شاید این کار زمان بر باشد اما کودکان بسیار باهوش هستند و گیرایی بالایی دارند . آموزش زود هنگام رفتارها بسیار با صرفه تر از فراگرفتن آنها در بیرون خانه است .

مدل و الگوی کودکتان باشید :

از آن جایی که کودکان آیینه تمام نمای نوع رفتار و گفتار شما هستند باعث می شوند که شما مراقب رفتار و گفتارتان باشید و موجب بهبود شما می شوند.

در مقابل رفتارهای کودک بازبرخوردهایی مثبت داشته باشید:

 هنگامی که کودکتان برای ادای کلماتش از زبان اشاره استفاده می کند و یا با صبورانه ایستادن در صف و کمک به دوستی که در حال جمع آوری اسباب بازی هایش می باشد به نمایش صفت خود کنترل گری می پردازد بازخورد های مثبتی داشته باشید . بگذارید بدانند که چه رفتارهای مودبانه و محترمانه ای نسبت به دیگران دارند .

اوقات شاد و مفرحی را با او داشته باشید :

 به خاطر داشته باشید که آموزش رفتارها به کودکان اولین مرحله در ترغیب کودکان به بررسی ماورای خودشان می باشد . برخی خانواده ها مشتریان ضد رفتارهایی هستند که همه قوانین را نقض می کند. به منظور تقویت رفتارهای مثبت از جداول هفتگی استفاده نمایید .

نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
متن :

تصویر :

برچسب ها : 
آمار مراجعات
مهمان :  11354
اعضا :  0
آمار این صفحه
امروز :  10
دیروز :  25
کل مشاهده :  115402